دستگاه پلی سومنوگرافی چیست

مطالعه خواب آزمایشی است که داده های مربوط به شما را در زمان خواب ثبت می کند. این کار معمولاً در یک آزمایشگاه خاص انجام می شود. همچنین به عنوان پلی سومنوگرام یا پلی سومنوگرافی نیز شناخته می شود.

در طول آزمایش، EEG به منظور شناسایی چرخه های خواب و اختلالات، فعالیت مغز شما را رصد می کند. یک متخصص خواب از این EEG و همچنین از حرکات، تنفس، سطح اکسیژن و ضربان قلب شما استفاده می کند تا دریابد شما به اختلال خواب دچار هستید یا خیر.

مواردی که توسط پلی سومنوگرافی تشخیص داده می شود 

کاربرد پلی سومنوگرافی برای تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات خواب مانند:

آپنه مرکزی خواب، آپنه انسدادی خواب، اختلالات قطع تنفسی مرتبط با خواب و سایر اختلالات تنفسی منسوب به خواب است.

 

اختلال رفتاری خواب REM یا سایر پاراسومنیاها (اقدامات و حرکات غیر طبیعی در هنگام خواب).

 

هایپرسومنیا ایدیوپاتیک و سایر اختلالات بیش فعالی.

 

سندرم چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته، سندرم فاز خواب تاخیری (DSPS)، یا سندرم فاز پیشرفته و دیگر اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری است.

 

دندان قروچه کردن( براکسیسم)،اختلال دوره ایی حرکتی اندام ها (PLMD)، سندرم پاهای بیقرار (RLS) و سایر اختلالات حرکتی مرتبط با خواب است.


چگونه می توان برای مطالعه خواب آماده شد

چه کاری باید از قبل انجام شود

پزشک در مورد اینکه آیا داروهای خود را طبق معمول مصرف کنید یا مصرف آن ها را پیش از آزمایش قطع کنید، با شما صحبت خواهد کرد. هیچ گونه کافئین یا الکلی در روز آزمایش مصرف نکنید، چراکه می تواند در نتایج تداخل ایجاد کند.

چه چیزی به همراه داشته باشم

در صورت استفاده از لباس خواب راحت، کتاب یا مجله و بالش مخصوص، آن ها را با خود بیاورید. ممکن است بتوانید دوست یا یکی از اعضای خانواده را به عنوان همراه داشته باشید تا در زمان خواب آرامش بیشتری حس کنید.

در مطالعه خواب باید انتظار چه چیزی را داشت

در طول مطالعه

شما یک اتاق خواب خصوصی در یک مرکز خواب یا بیمارستان خواهید داشت. تکنسین ها در نزدیکی شما می نشینند تا هنگام خواب شما را کنترل کنند. اتاق شما دارای یک دوربین فیلمبرداری است تا آنها بتوانند آنچه در حال وقوع است را ببینند و یک سیستم صوتی دارد تا بتوانید با تکنسین ها صحبت کنید. اتاق شما دارای حمام خصوصی است؛ فقط زمانی که لازم است از آن استفاده کنید را به تکنسین ها اطلاع دهید تا بتوانند سیم های رابط شما به تجهیزات مانیتورینگ را خاموش کنند.

ممکن است در ابتدا تمام تجهیزات و مانیتورینگ ناخوشایند به نظر برسد. اما بیشتر افراد بدون مشکل زیادی به خواب می روند.

تجهیزات مورد استفاده

یک تکنسین الکترودهای چسبناکی را روی صورت، پوست سر، قفسه سینه و اندام ها قرار می دهد. این ها سیگنالهای الکتریکی تولید شده توسط مغز و فعالیت عضلانی را به تجهیزات اندازه گیری ارسال می کنند.  این سیگنال ها در زمان خواب فعالیت مغز، ضربان قلب، ریتم قلب و فشار خون را به صورت دیجیتالی ثبت می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد